Banoffepaj

Min kompis Linda tipsade mig om denna kakan o bara några dagar efter provade jag den. OJOJOJ den var verkligen så god som hon sa, och så lätt att göra! Så nu vill jag tipsa er om denna goda, enkla Banoffepaj:

Ingridienser:
1 burk kondenserad mjölk (sockrad)
200g digestivekex
100g smör
3dl grädde
2 bananer
lite mjölkchoklad

Dag 1: Koka 1 burk kondenserad mjölk i 3 timmar (ta bort etiketten först och se till att det är vatten i grytan hela tiden). Detta blir en supergod kolasås. Låt burken svalna och ställ sedan in den i kylen.

Dag 2: Krossa ca 200g digestivekex och blanda med 100 g smält smör, tryck ut det som en pajbotten i en pajform, ställ i kylen en liten stund medan du vispar 3 dl grädde och öppnar burken med kolasåsen (kondenserade mjölken). Häll kolasåsen på digestivebottnen, sedan skivar du två bananer och lägger på, sen brer du ut grädden över och sist river du lite mjölkhoklad över. Klar att servera med en gång! och mums vad gott det är!

Det blir en dag på stranden idag igen :)

mms_img42055 (MMS)

Sämre kunde man ju ha att ;)

mms_img68593 (MMS)

Två tjejer som är redo för stranden :) Väs...

mms_img68592 (MMS)

Två tjejer som är redo för stranden :) Väskan är packad, nu ska vi bara äta lite gröt sen sticker vi!

Gos

Pappa och Alma gos

Tjuvkik från fotograferingen :) vi beställ...

dsc_0738-1 (MMS)

Tjuvkik från fotograferingen :) vi beställde en canvas och en lite mindre förstoring ä. Nu är det bara att vänta. Minst sex veckor skulle det ta. Hur mycket längtar man inte nu då :/ Just nu har vi vällingmys och efter läggdags ska jag klippa gräset :)

Fina vänner

Igår på förmiddagen var Nea och Linda här och lekte lite med oss! Dom gosade lite med bosse också. Nea ville pussas och gosas hela tiden, så söt :) Alma och Hilma är ju inte dom som tackar nej till en puss!

fotovisning

Idag har vi bara varit hemma. En söt kompis till oss, Tezz, har varit här o snackat o myst lite och nu när tjejerna sover ska jag passa på att laga mat. Kasslergratäng blir det idag, pappans favoritmat! Efter maten ska vi in till stan och titta på resultatet av fotograferingen! Ska bli så roligt att få se korten!! Hoppas att ni har en bra onsdag! KRAM TILL ER

Stulen

Denna bilden var jag o snodde inne hos Vickan! Vilgots mamma, dom som vi var på väderskär med :)

Sötaste, gosigaste, finaste, vackraste, mysigaste

Daniel och Bosse

Väderskär

I helgen var vi ju på väderskär. Tjejernas gamlefarfars ö. Tjejerna har bara varit där en gång innan och det var nästan ett år sen. Dom kommer ju inte ihåg det så allt var som nytt för dom. Det är 20 mil och en kvart med båt dit. Det är vårt smultronställe! Det är såå mysigt! Det finns inte så mycket att göra, slappa och ha det gott. Tjejerna gillade det också, dom gillade att göra ingenting! Att åka båt var inget speciellt alls, mest irriterande med den där stora flytvästen och att man var tvungen att stilla still.

Här kommer en massa bilder!!

Vi har precis kommit fram och här väntar vi på resten av sällskapet

Alma och Hilma fick varsin flytväst av gamlefarfar

Hilma och My, Daniels kusin

Hilma myser med gamlefarfar

Alma myser med lillkusinen Vilgot

SötisVilgot. Daniels farfars frus barnbarn. Alltså Daniels plastkusin :)

Hilma är ute o vandrar i högt gräs

Ute o går en svänga

Alma spelar orgel i kapellet

Hilma hittade några gräsklippare på en veranda

Chips har vi ätit en del

Gottit!

Hilma och gamlefarfar ska gå och handla fisk hos fiskarn

Där är bubben (fisken), blubb, blubb

Dags att åka hem igen efter en underbar helg!

Hela familjen Lundgren på båten

Måste ju berätta för er att Daniel fyllde ...

mms_img30002 (MMS)

Måste ju berätta för er att Daniel fyllde år i torsdags o han fick jättemycket fint men han fick en liten kanin av sin moster också.. Haha. En liten söt Bosse :)

Just nu är vi ute på ön väderskär i Väster...

mms_img30001 (MMS)

Just nu är vi ute på ön väderskär i Västerviks skärgård. Daniels farfar har ju sommarstuga där. Vi gör ingenting alls. Äter mat, godis, chips o bara är! Superdupermysigt :) o tjejerna, konstigt nog gillar att göra ingenting! Hoppas att ni har en bra helg!! Kraaam

Villervalla

Idag har tjejerna fått nya kläder från Villervalla

Dom fick ett helt set var med klänning, tights, strumpor och scarf (som man antingen har på huvudet eller runt halsen). Så underbart fina färger och superdupermjuka och sköna!

Kalas

Idag på fm åkte jag och mina tjejer in till Maxi för storhandling. Det var inte lätt att handla själv med båda brudarna. Dom fick åka i deras vagn och så körde jag en kundvagn också. Dom får inte plats i kundvagnen när man storhandlar och så sitter dom ju inte still heller. Så idag fick vi lösa det så, men det gick ju också bra! När man kommer till frukten så är dom rätt uttråkade i vagnen och det braiga är då att alla barn bjuds på banan så då är det någorlunda bra en stund till :)

I eftermiddag var vi på kalas hos "gamlemorbror Peter"!

Emma och Jonathan badade hela tiden. Badtokiga!!

och efter födelsedagsfikan hjälpte Hilma och Alma Mia att vattna i växthuset

Morfars dag

Idag började dagen med besök av tjejernas farfar. Vi åt lite frukost och gröt och gjorde oss iordning för att åka in till Bauhaus och köpa ny toalett. (Vår har gått sönder helt snart, den är helt värdelös så vi behöver verkligen en ny! Men dom var slut så vi får åka in o köpa en i vekan.) Så vi gick in på modehuset och tjejerna fick varsitt par sandaler som dom har valt helt själva. Ett par sandaler minsann. Ni får se bilder på dom imorgon!!

Efter lunch och lite mer shopping på modehuset åkte hem vi hem till min pappa, tjejernas morfar, för att fira hans födelsedag. Vi gick in till stan och tog en glass på ben&jerry's och tjejerna sov i vagnen.

Idag sov dom i vagnen i ca 45 min. Det räcker inte vill jag lova. Fy attan vad tjuriga dom har varit i eftermiddag! Men dom somnade gott igen redan vid 18.30!

Efter tjejerna somnat så kom pappa, mamma och Ida hit. Mamma stannade hemma hos tjejerna o vi andra åkte o fiskade. Fick dock ingen fisk alls men mysigt hade vi det!

Vi har haft en jättebra söndag, hoppas ni också har haft det! Och en bra helg!

Mmm! Gott med glass! Men vi konstaterade allihop att det är mycket godare med mjukglass!!

Tjejerna sover gott!

Pappa fick en fin klocka av oss :)

På hemvägen fick Hilma och Alma varsin cheesburgare, de gillar dom!

Vacker kvällssol

En riktig fiskare :)

Snyggingen, fast här ser han lite farlig ut!

God natt på er!

Ingen sol

Idag har det inte varit så fint väder. Det har varit mulet och fuktigt, man har känt att åskan hänger i luften. Men det har varit varmt. Mina små och mitt stora hjärta tog ett dopp i poolen efter middagen och svalkade sig lite. Härligt tycker Hilma, och hon vill inte alls gå upp! Alma vill bara ta ett dopp sen snabbt upp!

Vi har skippat vagnsovning för att det var alldeles för varmt igår och idag regn. Men imorn ska vi göra nytt försök hos mormor.

Imorgon ska tjejerna för första gången i livet åka buss. Vi ska ta bussen till mormor och så ska vi gå lite på stan sen kommer nog pappa och hämtar oss.
 När vi säger buss så tror Hilma att vi säger puss så hon smackar (pussar). Så det ska bli roligt att se vad dom säger imorgon när dom får åka buss. Antagligen; *smack* :)

kalasmånad

Juni är den största kalasmånaden i vår släkt. Tjejernas gamlemormor och min kusin Eddie har vi firat denna veckan än så länge :)

Hos gamlemormor fick tjejerna blåsbubblor så nu ska det blåsas bubblor hela dagarna! Dom tycker att det är jätteroligt!

Fina kusin Eddie!

Hilma och Alma älskar att gå på kalas, dom älskar kakor, glass och släktens uppmärksamhet!

En timma

Jodå, det var inte dåligt. En timma sov dom i vagnen mina små brudar. Dom var genomsvettiga det var antagligen därför dom vaknade så nu får dom sova färdigt i sina sängar så gör vi ett nytt försök imorgon! Tips får ni gärna komma med om ni vill!

sova i vagnen

Vi har ett litet problem här hemma just nu. Det handlar om sömn. Tjejerna sover jättebra just nu! Dom vill gå o lägga sig i sina sängar och dom somnar med en gång. Men problemet är att dom bara somnar och sover gott i sina sängar. Vi har blivit alldeles för bekväma med detta. Ungefär från att dom var ett år har dom fått sova båda gångerna i sina sängar. Dom sover tre timmar mitt på dagen, mellan kl 12 och 15 ungefär och på kvällen går vi o lägger dom klockan 19 och dom vaknar ungefär vid halv sju. Om vi har gjort något så har vi alltid planerat och gjort saker innan eller efter sovningen så att dom ska få sova i sina sängar för att dom sover så bra där. Men detta vill vi ha ändring på nu. Bättre sent än aldrig :/

Idag börjar operation; sova ute i vagnen
Tjejerna somnade i vagnen strax innan 12 idag. Vi var ute och gick en runda och dom somnade utan problem. Men om det hade varit som vanligt så hade jag burit upp dom i sängarna nu. Så nu får vi hålla tummarna att dom ligger där o sover lika länge som i sängen nu!

Just nu, precis nedanför fönstret i skuggan

Stranden

Ojoj vilket härligt väder det är, tänk att det braiga soliga vädret inträffar på de lediga dagarna! Hur bra som helst för alla som är lediga ju:) Åh vad vi älskar att vara ute i solen, inte minst Alma och Hilma. Igår var vi i "kohagen" det är en badstrand som inte ligger så långt hemifrån, en underbar liten strand, långgrunt och oftast inte så mycket folk. Dock var det inga alls mer än oss där igår. och iiiiskallt i vattnet!!

för att komma till denna lilla underbara strand måste man köra igenom en kohage

Sen krypa under staketet och igenom någons tomt

o sist måste man klättra över en stenmur

och sen kommer man hit :)

Hilma älskar att bada! Hon ville vara i hela tiden. Badtokiga unge

Alma och pappa gick o filosoferade på stranden. Alma tyckte att det var alldeles för kallt i vattnet

Jag antar att Alma blir en badkruka precis som sin pappa! Hilma och jag älskar´t