Maaat

Hilma och Alma gillar inte att äta mat. Inte mat. Dom äter välling, gröt och mellis utan problem men inte mat. Jag vet inte vad det är. Dom får äta själva, både sån mat dom plockar med fingrarna och sån mat dom äter med sked. Dom gillar bäst att äta med sked så dom inte blir kladdiga om fingrarna men dom tar kanske 3-4 skedar sen sätter dom undan tallriken och vill inte äta mer. Vi har tagit upp detta med BHV ett antal gånger och dom säger att det inte är någon fara eftersom dom får i sig den mat dom behöver iaf. Men det är ju så jäkla frustrerande. Man vill ju att sina barn ska äta ordentligt så dom orkar med hela dagen! När vi är borta är det ibland ännu värre då vill dom knappt inte äta alls. Vi har provat många olika maträtter och det är faktiskt bara en som dom äter bra av och vet ni vad det är? Jo det är faktiskt vattenmakaroner och stekt falukorv och ärtor/majs till och det har vi ätit idag. Och dom älskar det!! Och man kan ju faktiskt inte äta det varje dag bara för att tjejerna äter bra då men en dag i veckan eller varann vecka så äter vi de och då är vi så lyckliga. Hela familjen är lyckliga den eftermiddagen, tjejerna för att dom är fulla i magen och för att vi vet att tjejerna har ätit bra! Haha. Tänk vad som gör en lycklig nu för tiden, lite makaroner och falukorv!!!


Kommentarer
Postat av: Mamma

Jobbigt med maten! Men ni får väl äta makaroner varannan dag ;) Det ordnar sig alltid, gumman! Men visst är det jobbigt, det förstår jag! Kram på dig!

2011-04-28 @ 08:08:44
Postat av: Jannika

Förstår att du tycker det är jobbigt. Men tycker också att dem gott kan äta makaroner o korv oftare om du slipper bråk och istället frå glada mätta barn. De äter ju gröt vilket är nyttigt o du säger ju att gränsakerna går ner också så Don´t worry. Ingen fara att det inte blir så varierad mat, tänk på Enya, finns ju inte så många olika maträtter hon kan äta o hon utveckas ju också helt normalt. Hoppas allt är bra annars. kram

2011-04-28 @ 11:36:51
Postat av: Johanna

Då vet jag vad jag ska bjuda på nästa gång ni kommer! :) Korv och makaroner är barnens festmåltid här hemma med! Jag tycker du ska fortsätta servera alla olika rätter och smaker, dom är så små än och då är dom mer kräsna tror jag, eller så är det iallafall med Eddie och Elicia. Ju äldre dom blir desto mindre kräsna blir dom. Känner igen frustrationen när man lagat mat och dom inte äter! Man blir ledsen och orolig. Men välling är ju superbra tycker jag! Då vet man att dom inte somnar med magen helt tom :) Jag tänker att det är viktigt att inte bara servera det dom äter av, då lär dom sig nog inte att gilla så mycket annat. Min kusin har växt upp med att bara få serverat det han gillar, 9 år men kräsen som en 1 åring. Tror det löser sig med tiden men jag förstår verkligen din frustration!

Kram!

2011-04-28 @ 21:56:10

Skriv nåt vettja!:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Mail::

Ni hittar mig här::

Kommentar:

Trackback