Tvillinganalys

Vi var på ett vaginalt ultraljud i v7 och fick då reda på att vi väntade tvillingar. Det var ett väldigt överraskande besked. Varken Daniel eller jag hade aldrig någonsin kunnat tänka oss tanken om att det skulle kunna vara två. Helt otroligt. Varför vi? Ofattbart! Men samtidigt underbart! o specielt! Vi blev plötsligt speciella!

Men Men... v10 var vi på inskrivning på mödravårdcentralen och BM informerade om NUPP. Man mäter fostrets nacke för att se om det har risk för att få någon grövre missbildning, typ Downs Syndrom (för oss här i Kalmar innebär det ett extra ultraljud i v12-13 eftersom dom inte är färdigutbildade inom det.) och självklart ville vi gå på det! Att få se dom små fröna där inne längtade man ju efter hela tiden! Men när jag ringde upp till "ultraljudsavdelningen" så fick vi inte gå på det eftersom vi väntade tvillingar. Men läkarn jag pratade med hade redan skickat ut en tid till oss för ultraljud. ÅÅh vad glada vi blev!

Ultraljudet v13 fick vi träffa en läkare som informerade oss om tvillingar. Vi hade ju läst jättemycket på internet innan så vi var insatta i det hela!
 I mer än en timme fick vi ligga där och titta på bebisarna medan läkarn letade efter en hinna emellan... o hittade ingen.
 När man inte har någon hinna emellan är det 100% säkert att det är enäggstvillingar. Och utan hinna kan det bli många komplikationer... Och hon informerade oss om dessa! Fyyy vad rädda vi blev! Vi skulle förlösas med kjesarsnitt i v32 o bla bla bla... Men sen flyttade vi till ett annat rum och en nyare ultraljudsmaskin och en annan läkare och han hittade efter en stund en mycket mycket tunn skiljevägg mellan fostrena. och dom grattade oss, vilken lättnad!

Eftersom dom har hittat denna tunna skiljevägg så är det ju inte säkert att det är enäggstvillingar. Fast dom tror ju det. Läkarna har även tittat på moderkakan efter förlossningen och vet fortfarande inte. Så nu har Daniel och jag bestämt oss för att göra en tvillinganalys på flickorna för att se om det är de. Vi är så himla nyfikna! Vi och läkarna har ju trott det hela tiden men ingen är 100% säker. Och tjejerna har ju inte varit jättelika heller.

En tvillinganalys görs enkelt genom ett DNAprov. Man kör bara med topps i kinden och skickar in..





Bortse från dom röda ögonen..
Ser ni vem som e vem? Och tycker ni att dom är enäggstvillinglika?


Kommentarer
Postat av: Mia

Hilma till vänster och Alma till höger :)

Har inte sett så många enäggstvillingar som bebisar så det är svårt att säga. Spännande att vänta på resultatet.

Kram

Postat av: Mia

Och bara så du vet så vill jag komma och mysa imorrn så jag hoppas ni är hemma! ;)

Slår en pling imorrn

Kram

2009-12-15 @ 23:04:02
Ni hittar mig här: http://studentmamma.blogg.se/
Postat av: Ecke

Grattis Sofie!

Hilma ser ut att heta Alma och Alma ser ut att heta Hilma. Vem som är vem kommer jag aldrig att hålla reda på. Men en sak vet jag! Båda är hur söta som helst!

2009-12-15 @ 23:17:46
Ni hittar mig här: http://intevemsomhelst.blogg.se/
Postat av: Faster Anna

Lika är dom ju tycker jag MEN de kan ju lika gärna bli mer och mer lika eller mer och mer olika...

Väntar med spänning på resultatet :)

2009-12-16 @ 07:59:13
Postat av: Mamma

Hilma o Alma! Det ser jag på ögonen! Åh, de är sååå fina, längtar fruktansvärt efter dem o dig!

Puss Love!

2009-12-16 @ 12:04:02
Postat av: Matilda

den högra är alma väl? :) och den vänstra är hilma lr? :P svårt att se! <3 hoppas det är bra med er

2009-12-16 @ 22:10:50
Postat av: linda

Hihi spännande med resultatet sen ju! Hilma ligger till vänster, hoppas jag ;) Men när dom ligger fullt påklädda i vagnen o sussar då är det svårare :O

Ha det bäst söta lilla familjen. puss o kram

2009-12-17 @ 07:00:55

Skriv nåt vettja!:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Mail::

Ni hittar mig här::

Kommentar:

Trackback